Friday, March 11, 2011

Day 1...! Golok --> Pattani --> Hatyai.

Di Pekan Golok,semua peserta rombongan menukar RM kepada Bath Thailand.Ramai yang menjadi orang kaya segera di sini...ribu-riban duit yang mereka dapat!Ada yang senyum sampai ke telinga...dan ada yang menukar gaya perjalanan!Okb lah katakan...!!!Selepas menukar wang anggota rombongan bersarapan pagi di sini untuk mengalas perut.



Tepat jam 9.00 pagi bas meluncur lagi ke Pattani sejauh 160km ke utara.Perjalanan melalui kebun getah dan sawah padi yang terbentang luas di kiri kanan jalan.Penduduk di sini majoritinya adalah melayu pattani yang berkebun dan bergelumang dengan bendang padi.Rumah-rumah tradisional melayu jelas kelihatan.Keseluruhannya Pattani agak ketinggalan dari arus kemodenen semasa.
Bas berhenti seketika untuk memberi peluang peserta berehat dan menghirup udara segar.





Matahari dah meninggi dan perut mula keroncong.Persinggahan makan tengahari adalah di Restoran Madina di tengah Pekan Pattani.Pattani yang memang terkenal dengan masakan tomyam dan segala makanan laut yang segar...!





Persinggahan pertama pada hari ini adalah Pusat Pendidikan Anak-Anak Yatim Ummu Maryam di Pattani.Rombongan sampai di sini pada pukul 12.30 tengahari.Sumbangan berupa wang dan pakaian dihulurkan untuk meringankan beban.Selesai ucapan kedua-dua belah pihak,persembahan nasyid dan jamuan ringan disediakan oleh urusetia pusat pendidikan tersebut.





Sebelum beredar anggota rombongan sempat bergambar beramai-ramai sebagai kenangan.



Perjalanan diteruskan ke Masjid Jamek Pattani untuk peserta rombongan menunaikan solat.



Setelah segalanya selesai rombongan dibawa terus ke Hatyai.Jarak perjalanan dari Pattani ke Hatyai sejauh 100km.Peserta dah keletihan dan ada yang mengambil peluang untuk tidur.Jam 5.00 petang,bas sudah sampai ke bandar Hatyai dan rombongan dibawa terus ke pusat barangan kulit di Nora Plaza untuk window shopping sehingga jam 6.30 petang.
Selepas itu barulah check in di Hotel Daiichi di pusat bandar Hatyai.





Sebelah malam peserta rombongan bebas untuk melakukan aktiviti sendiri.Ada yang memerap di bilik dan ada yang keluar melihat panorama malam di Hatyai.

To be continou...!

Adiosss...!!!

No comments:

Post a Comment