Saturday, March 12, 2011

Day 2...! Hatyai --> Songkhla --> Hatyai.

Sarapan pagi di Mandarin Cafe Hotel Daiichi.Makanan yang disediakan lebih kepada bubur dan sayur-sayuran sesuai untuk orang yang diet.



Selesai sarapan semua menaiki bas dan dibawa ke Songkhla.Sebelum itu rombongan dibawa melawat Tasik Songkhla yang sayup mata memandang dan direntangi oleh 2 buah jambatan.Jambatan ini dinamakan Jambatan Thin Sulanon yang terpanjang di sini.


Selepas melawat tasik ini rombongan singgah di kilang memproses biji gajus dan hasil makanan laut serta makanan ringan berasaskan pertanian.Ahli rombongan tidak melepaskan peluang memborong apa yang berkenan dihati.







Puas dah memborong makanan ringan dan biji gajus rombongan dibawa terus ke Pantai Samila yang terkenal di Songkhla.Di pantai ini hari agak mendung dan sedikit hujan renyai namun tidak basah.Ahli rombongan tidak melepaskan peluang bergambar di replika ikan duyung yang menjadi mercutanda di tepi pantai ini.Kebetulan tsunami melanda negara matahari terbit Jepun diwaktu ini.Kelihatan ombak-ombak yang agak luarbiasa beralun tapi tidak membahayakan pengunjung.





Belum puas lagi bersantai di sini kami dah diarah menaiki bas untuk makan tengahari di sebuah restoran di sini.Menu tomyam dan ikan tiga rasa menjadi suapan mengisi perut.Restoran ini agak kecil untuk menampung pengunjung 2 buah bas.Keadaan agak sesak tapi nak buat macam mana...perut mesti diisi!
Selesai sudah kami terus dibawa melawat ke Floating Market di daerah Songkhla.Kami tiba agak awal dan parking masih banyak lagi yang kosong.Setelah bas berhenti kami diberi penerangan berkenaan tempat ini dan urusan jual beli.Memandangkan masih lagi awal...kesesakan tidaklah begitu ketara.Biasanya tempat ini akan menjadi tumpuan pada lewat petang.Memang betul apa yang dicakap oleh tourist guide tadi.Menjelang jam 6.00 petang tempat ini begitu sesak dengan pelancung dan penduduk tempatan.











Aneka kueh dan makanan tradisi thai yang di jual di sini.Sebut sahaja apa yang anda mahu...semuanya ada!Pasti mempesonakan...lihatlah foto di atas!Penuh warna-warni...!Masa 1 jam setengah tidak cukup untuk menikmati segala macam makanan di sini.Badan pun dah rasa semacam jer...!

Habis waktu di sini...kami di bawa balik ke hotel penginapan di Hatyai.Tapi sebelum tu kami singgah di Restoran Sami Kitchen untuk makan malam jam 6.30 petang.Menu yang disediakan memang cukup menyelerakan...cukup special!







Selesai makan malam kami dibawa balik ke hotel untuk aktiviti bebas di sebelah malamnya.Aktiviti hari ke 2 tamat di sini...!







Penulis sempat bersiar-siar di bazaar pasar malam di Lee Garden dan mencuba pulut mangga dan somtam original thai...!


To be continou...!

Adiosss...!

No comments:

Post a Comment